donderdag 25 januari 2018

Werken met Masking Fluid

Masking Fluid

Een bijzonder spul. In deze blog laat ik je stap voor stap  zien hoe ik er mee gewerkt heb.
Het is een vloeistof die rubberachtig aanvoelt als het droog is. Je kunt het dan zo weer van het papier wrijven.

Hoe werkt het?

Je hebt nodig:
-een rond penseel.
-blokje gewone handzeep
-water
-masking fluid
-paletje of wegwerpbordje o.i.d.
-aquarelpapier
-föhn of hittepistool
-plat penseel
-ecoline

Spuit een beetje maskingfluid op je paletje of het wegwerpbordje.
Maak het penseel flink nat en wrijf hem dan over het blok handzeep. Zorg dat de zeep goed overal tussen de haren van je penseel komt te zitten. Dit is nodig om dat je de opgedroogde maskingfluid na het werken weer makkelijk uit je penseel kunt peuteren.
Neem niet een duur penseel (mijn waterbrushes gebruik ik hier dus zeker niet voor) want het gaat wel ten koste van je penseel
Neem met je penseel wat maskingfluid op en schrijf het woord op je aquarelpapier. Je kunt het woord eerst met potlood schrijven als je dat prettig vind. Zorg dat het goed dekkend is aangebracht.
Ik heb hier en daar nog wat maskingfluid op het papier gespetterd voor een leuk effect. Hoeft niet.
Nu moet je wachten tot het heel goed droog is. (of even de föhn erop ;-) )

Als de maskingfluid goed droog is. maak je je papier flink nat. Dit kan met een breed plat penseel of met een waterspuit(je).

Breng nu met het brede penseel ecoline aan op je papier. Zorg dat er om de letters in elk geval voldoende ecoline zit.
Laat dit weer heel goed drogen. Dat is echt belangrijk. Vaak dep ik de natste plekken eerst wat droog met een tissue.
Neem de tijd voor het drogen, want als je niet lang genoeg wacht neem je met de maskingfluid ook de ecoline mee en krijg je geen mooie strakke letters.
Als het goed droog is kun je met je vingers voorzichtig de maskingfluid van je papier af wrijven.
Maak vervolgens je tekst af.
 Hiervoor gebruikte ik een zwarte brushpen, pigmentliners, goudkleurige ecoline (voor Sparkle en om hier en daar wat op de poster te spetteren) en signo uniball voor witte accenten bij de zwarte brushletters.


Deze quote vond ik op pinterest en hij spreekt me gewoon erg aan.

Dutchlettering

Als je een beetje bezig bent met handletteren ken je vast de facebookpagina Dutchlettering al.
Ken je deze nog niet? Het is een aanrader. Elke week wordt er een thema bedacht en dat kun je dan op je eigen manier uitwerken. Vorige week was het thema Galaxy
Deze week is het thema Glitter.
Als je je werk in de groep plaatst  maak je kans om in de wall of fame van die week te komen.
Elke zondag weer een nieuw thema, waar dan een sneakpeak van te zien is. Altijd leuk om te kijken of je het kunt raden.
Het is een leuke groep waar veel verschillend werk getoond wordt en je heel veel inspiratie op kunt doen. En ik ben in deze groep nog geen onderling gezeur tegen gekomen. Ook heel fijn. Gewoon respect voor elkaar.
Wat ik verder heel leuk vind is dat je zelf een quote kunt kiezen die bij het thema past. Je zit dus niet te werken aan een quote waar je 'niks' mee hebt, al kan dat ook een leuke uitdaging zijn.
Ken je deze groep nog niet? Kom eens kijken en wil je mee doen? Meld je aan.

nog een kaartje

Omdat ik toch bezig was met heb ik dit kaartje er ook mee gemaakt. Het is een schudkaart geworden. Hiervoor heb ik de hartjes met de maskingfluid getekend en vervolgens de achtergrond gemaakt op deze manier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Werken op aquarelpapier van de action met een zelfgemaakt palet

Vorige week schreef ik een review over het aquarelpapier van de action. Dat bericht kan je hier vinden . Niet alles wat ik graag wilde was g...