donderdag 16 november 2017

DIY oma's warme chocolademelk. Gift in a jar

Chocolademelk

Heerlijk, zeker met deze koude grijze dagen. Je kunt het in allerlei vormen kopen. Chocolademelk in pak, chocolademelk light, volle chocolademelk, chocolademelkpoeder die je moet aanmaken met water, chocolademelk poeder die je kunt aanmaken met melk.


De allerlekkerste chocolademelk maak je zelf.

Vroeger kreeg ik van mijn oma vaak chocolademelk die ze zelf maakte. Dat was de allerlekkerste die er was. Altijd in zo'n mooi oma's kopje en gezellig op de bank. Genieten was dat.
Nu ik kinderen  heb grijp ik vaak terug op pakken chocolademelk of die gele bussen met chocokorreltjes die je moet aanmaken met melk. En ik geef toe, die chocokorrels zijn heerlijk. Ook door de vla of door cakebeslag. Maar die ouderwetse chocomelk, gemaakt van cacao is toch het aller lekkerst.
Oma deed het heel simpel. Ze warmde melk op in een pannetje.  Ondertussen deed ze in een kopje 1 schepje cacao en 2 schepjes suiker. Hier goot ze een beetje koffiemelk bij en roerde dat tot een papje. Ik mocht daar toen ik klein was ook wel eens mee helpen. Als het een mooi glad papje was goot oma de warme melk er over heen, ze roerde het nog even door en de chocolademelk was klaar.

(op internet vind je ook andere recepten. 1 tl cacao en 1 tl suiker, of zelfs 2 tl cacao en 1 tl suiker) ik denk dat je voor je zelf moet kijken hoe zoet je het wil hebben, hoe meer cacao ten opzichte van de suiker hoe bitterder je chocolademelk.

Ondertussen heb ik voor mezelf een voorraadje van oma's  chocolademelkpoeder gemaakt. Verderop in dit artikel lees je hoe.

Bewaar je favoriete recepten

Het recept heb ik gehandletterd. Natuurlijk kun je het ook gewoon opschrijven, of op internet opslaan oid. Maar ik vind het leuk om bepaalde recepten die wij als gezin veel gebruiken en die hier favoriet zijn mooi te handletteren. Die geef ik dan mijn kinderen mee als ze het huis uit gaan.
Wil je ook een geletterd recept maar zie je dat niet zitten? Neem dan ff contact op via de mail. Dan kan ik het ook voor je doen. Prijs is afhankelijk van formaat en hoeveelheid.



Gift in a jar

Om nu terug te komen op de titel gift in a jar. Het is heel leuk om zelf dit recept in een grotere hoeveelheid te maken en in een goed af te sluiten pot te doen. Lekker om zelf in de kast te hebben. Maar ook leuk om cadeau te doen.
Hoe maak je dat?
Neem 2 delen kristalsuiker op 1 deel cacao. Meet het gewoon af met eetlepels; bijvoorbeeld 10 eetlepels suiker en 5 eetlepels cacao.
Maal eerst de suiker in de blender, keukenmachine of met de staafmixer tot poedersuiker. Voeg dan de cacao toe en mix het nog even goed door elkaar. De poeder die je nu hebt doe je in de pot. Versier de pot met glasstiften of plak er een label op.
Het is mogelijk om een PDF van bovenstaande labels te bestellen voor slechts €0,99. Je krijgt dan een Zwart wit pdf bestand met 3 labels; het label op de pot, het label met enjoy en het label dat achter Enjoy hangt, waar de bereidingswijze opstaat. Deze kun je dan eenmalig aanschaffen en printen zovaak je wilt. Het PDF bestand is zwart op wit dus je kunt zelf een mooi papier kiezen waar je de labels op wil printen.

Cadeau uitbreiden

Wil je het cadeau uitbreiden dan is het leuk om er een zakje kleine marshmallows bij te voegen, een busje slagroom of een flesje koffie likeur (ook lekker door chocolademelk). En je hebt een heel leuk persoonlijk cadeautje voor deze donkere koude periode.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Werken op aquarelpapier van de action met een zelfgemaakt palet

Vorige week schreef ik een review over het aquarelpapier van de action. Dat bericht kan je hier vinden . Niet alles wat ik graag wilde was g...