dinsdag 16 januari 2018

Galaxy achtergrond maken. Fototutorial met acrylverf.



Hoe maak je een mooie galaxy achtergrond?
In een fototutorial leg ik dat uit.

Materiaal

Acrylverf in de kleuren zwart,  koningsblauw,  delftsblauw, fuchsia, rood en wit.
een plat penseel en een tandenborstel.
Een pot water
aquarelpapier en schilderstape om het papier mee vast te plakken, dan krult het niet op
keukenrol of tissuepapier.
fohn of hittepistool (zelf heb ik geen hittepistool en een fohn werkt voor mij prima)
Witte gelpen  zelf gebruik ik vaak deze van Signo Uniball Daar ben ik heel tevreden over. Deze pen schrijft mooi wit, ligt goed in de hand en wat ik heel belangrijk vind: de inkt is goed dekkend. Deze pen heb ik standaard in mijn etui zitten. Als ik zie dat hij bijna leeg is, bestel ik een nieuwe.

Op het palet zie je dat ik hier en daar wat kleuren gemixt heb. Donkerblauw heb ik met zwart gemixt zodat ik een nog donkerder blauw kreeg. Fuchsia is gemixt met wit zodat er een wat lichter roze ontstond.

Hoe ga je te werk?

Plak het aquarel papier vast op een stevige ondergrond.
 Het krult dan niet op.
 Schilder met je platte pensel een laag donkerblauw met zwarte verf. Volg gewoon het principe van: 'Een kloddertje hier, een kloddertje daar' en smeer het lekker uit en door elkaar. Dit is je eerste laag.
Laat deze drogen. Heb je geen geduld? gebruik dan je föhn of hittepistool.

 Breng nu volgens het zelfde principe een laag hierover aan met fuchsia, middenblauw en rood.
 En nog een laag maar nu heb je de fuchsia al iets gemengd met wit. Je kan de verf onverdund gebruiken en ook verdund met water. Speel hiermee tot je tevreden bent. Hoe meer je de verf verdunt met water hoe doorzichtiger de kleur is.
 Als de lagen nog nat zijn kun je ze wat deppen met een tissuepapier. Dan komt de onderliggende laag weer wat zichtbaarder naar voren. (tip: Als je tissuepapier met een sterke structuur gebruikt wordt dit in je afdruk ook weer zichtbaar, wil je dit niet, kun je beter tissuepapier gebruiken met wat minder structuur)
 Herhaal deze stappen net zo lang tot je tevreden bent. Tip: schilder niet te veel met zwart want daar wordt het heel donker van. Meestal vermeng ik zwart met een kleur.
Tot slot spetter je met een natte tandenborstel witte verf op je galaxy achtergrond. Hier en daar kun je met je witte pen nog een ster wat extra wit maken.
 Let op: Signo Uniball heeft ook een prachtige set met pastelkleurige gelpennen Hier zit ook een wit in. Deze wit is minder dekkend dan de eerder genoemde pen.

Achtergrond klaar... en dan?

Dit vind ik  het spannendste gedeelte. Haha. Heb je intensief gewerkt aan een prachtige achtergrond. Hoe ga je dan verder? Voor je het weet is je prachtige achtergrond verprutst.
Op mijn pinterestbord vind je verschillende prachtige voorbeelden die ik vond.
 Je kan er een mooie tekening op maken. Je kunt er ook een mooie tekst op schrijven of handletteren.
Dit laatste deed ik. (Je moet doen waar je het beste in bent... toch?)
De tekst komt van ColdPlay en ik vond hem op pinterest.
Nadat ik verschillende schetsen op gewoon papier gemaakt had met potlood besloot ik dat het in deze vorm op de achtergrond zou komen.

Look at the Starslook how they shine
for you

de cursieve woorden heb ik met een brushpen geschreven. De wink of Stella. dit is een Brushpen met glitter. Je kunt hem in verschillende kleuren kopen, en ook in de clear variant.
De rechte woorden zijn met de signo uniball geschreven.

Voor de opmerkzame lezers. De achtergrond van de tekst is een andere dan die waar de foto tutorial mee gemaakt is. Ik heb 3 achtergronden gemaakt ;-).


1 opmerking:

  1. Erg mooi! Maar hoe maak je die sterren precies met een tandenborstel? Haal je de borstel dan ergens langs?

    BeantwoordenVerwijderen

Werken op aquarelpapier van de action met een zelfgemaakt palet

Vorige week schreef ik een review over het aquarelpapier van de action. Dat bericht kan je hier vinden . Niet alles wat ik graag wilde was g...